Verschillende soorten sla

Verschillende soorten sla

Sla is er in heel veel verschillende soorten vormen en smaken. Je kunt er eindeloos mee variëren. Maak bijvoorbeeld eens een heerlijke maaltijdsalade, een ‘side salad’ of maak je sandwich compleet met sla. Hoe je sla ook gebruikt, het is gezond, bevat vezels en geen vetten. Wij lichten er 7 toe!


Kropsla

De kropsla is een van de meest bekende slasoorten in Nederland. Deze slasoort staat ook wel bekend als botersla, omdat deze sla boterzachte bladeren heeft met een kruidige smaak. Pluk de bladeren van de krop en was ze goed onder koud stromend water. Bewaar de kropsla in de koelkast en stop hem niet in een afgesloten plastic tas. Hierdoor kan de sla niet ademen en blijft hij minder lang houdbaar! Kropsla bevat 13 kcal per 100 gram en hij zit boordevol vitamine A en K.


Rucola

Rucola is een slasoort die behoort tot de kruisbloemenfamilie. De eetbare rucola zijn de jonge blaadjes van mosterdkruid en worden ook wel roquette, raketsla of mosterdkruid genoemd. Deze slasoort is pas sinds 1980 in Nederland verkrijgbaar, maar inmiddels onmisbaar in iedere supermarkt. Rucola wordt veel gebruikt in salades, als garnering en in stamppotten. Ook kan rucola goed worden gestoofd. De smaak van deze sla is pittig en zelfs een beetje walnootachtig. Je kunt deze sla goed zelf verbouwen, want de blaadjes groeien na het plukken weer snel aan. Rucola bevat vitamine A, C en K, maar ook veel nitraat. Daarom is het raadzaam rucola niet in grote hoeveelheden te eten. 19 Gram rucola levert al de aanbevolen gemiddelde maximale dagdosering nitraat op. Rucola heeft 25 kcal per 100 gram.


Krulsla Lollo Rossa

De Lolla Rosso is een zachte en iets zoete sla die heerlijk is in combinatie met andere slasoorten. Ook is deze sla prachtig als decoratie op je bord. Dit komt door de krullerige bladeren met donkerrode tot paarse randen. Oorspronkelijk komt deze slasoort uit Italië, maar is nu overal in Nederland verkrijgbaar. Bewaar Lollo Rosso sla in een open verpakking in de groentelade van de koelkast. Zo blijft de sla 2 tot 3 dagen goed. De Lollo Rossa bevat 17 kcal per 100 gram, vitamina A en K en foliumzuur.


Eikenbladsla

Eikenbladsla is pittig en heeft een nootachtige smaak en is daardoor heerlijk in combinatie met andere slasoorten, maar ook met fruit. Deze sla heeft stevige groene bladeren met roodbruine randen en het hart van de sla is gesloten. Je herkent deze sla door zijn bijzondere blad dat lijkt op het blad van de Amerikaanse eik. Vandaar ook zijn naam. De sla blijft in de koelkast 2 tot 3 dagen goed. Eikenbladsla bevat veel vitamine C en 12 kcal per 100 gram.


IJsbergsla

De ijsbergsla is erg populair in de Nederlandse keuken. Iedereen kent hem en hij wordt dan ook vaak als salade naast een gerecht gebruikt. IJsbergsla heeft zijn naam te danken aan de transportwijze. De slasoort is begin 20e eeuw in Californië geïntroduceerd en werd per trein getransporteerd van de west- naar de oostkust. Hierbij werd voor de houdbaarheid een berg ijs op de sla gelegd en zo ontstond de naam ‘Iceberg’. De bladeren van deze sla vormen een gesloten krop en krullen naar buiten toe. Tegenwoordig wordt ijsbergsla ook in Nederlandse kassen geteeld, en tussen juli en september op het land. De ijsbergsla is knapperig en frisser van smaak dan andere soorten sla. Hij is een week houdbaar in de koelkast en daarom zeer geliefd. IJsbergsla bevat 14 kcal en vooral veel vitamine K.


Veldsla

Veldsla is een eenjarige plant uit de kamperfoeliefamilie. Vroeger werd veldsla als onkruid beschouwd, maar tegenwoordig wordt het als groente geteeld. Deze sla heeft een heerlijke nootachtige smaak en daardoor combineert hij goed in lauwe of warme gerechten. Je hoeft deze gerechten door de toevoeging van veldsla niet meer sterk te kruiden. De sla wordt in Nederland geteeld van december tot en met maart, maar is het hele jaar door in de supermarkt verkrijgbaar. Veldsla bevat 21 kcal per 100 gram en veel vitamine A, C en kalium.


Romaine of bindsla

De Romaine sla is vooral bekend door de ceasar salad. Deze bekende salade wordt volgens recept gemaakt met als basis stevige, lichtzoete Romaine sla. De sla heeft in tegenstelling tot andere sla, kleinere en langere kroppen die erg knapperig zijn. De sla heeft meerdere namen en wordt ook wel Romaanse sla, of Little Gem genoemd. Verwijder voor gebruik de onderkant van de sla en was en scheur de sla, zodat de bladeren langer mooi en vers blijven. De sla bevat 16 kcal per 100 gram en veel vitamine A, C en K.


Deel dit artikel: