Boekentip: Mindful wandelen

Wandelen is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor jouw geest. In het boek  ‘Mindful wandelen’ leer je daar alles over. Schrijfster Céline Touati deelt haar ervaringen in de natuurgeneeskunde en nodigt je uit om nieuwe wegen te bewandelen.


Wandelen is veel meer dan alleen je wandelschoenen aantrekken en erop uit gaan. Dat bewijst dit boek. Je krijgt inzicht in de verschillende soorten wandelingen en leert hoe je jezelf hierop voorbereid. Naast de korte- en langeafstandswandelingen zijn er namelijk nog veel meer mogelijkheden om te wandelen. Denk aan meditatiewandelingen, spirituele wandelingen en seizoenswandelingen. De een legt de aandacht graag bij de natuur en de ander op zichzelf. Voor iedereen zit er wel een gepaste wandeling bij!


Ademtechnieken

Ook leer je verschillende ademtechnieken voor onderweg. Hoe haal je adem tijdens een inspanning zodat je optimaal kunt genieten van de wandeling? En op welke manier adem je na de wandeling. Ze worden uitgebreid uitgelegd, zodat jij hier bij je volgende wandeling mee aan de slag kunt.

In haar boek geeft Céline ook tips over hoe je een wandeling goed afsluit. Ga bijvoorbeeld thuis in bad liggen, zodat je lichaam goed kan uitrusten. Of zorg ervoor dat je thuiskomt in een opgeruimd huis, zodat je hoofd een stuk rustiger is. En daarnaast is het belangrijk om die avond op tijd naar bed te gaan, omdat wandelen veel inspanning van je lichaam vergt.


Persoonlijke oefeningen

Het boek wordt afgesloten met persoonlijke oefeningen. Van buikademhaling en wisselende neusademhaling tot meditatie om boosheid tegen te gaan en een voorhoofdchakra. Door het hele boek heen is er ruimte vrijgehouden om je eigen ervaringen op te schrijven. Wat waren jouw waarnemingen, gevoelens en indrukken bij een bepaalde wandeling? Zo kun je altijd teruglezen waarom je een wandeling fijn vond.


Bestel dit boek

Deel dit artikel: