Keukenkruiden en hun kenmerken

Keukenkruiden en hun kenmerken

Verse kruiden geven geur, kleur en smaak aan je gerechten. Hieronder bespreken we de meest gangbare kruiden: basilicum, dille, bieslook, munt, koriander, tijm, rozemarijn en oregano. Hoe is de smaak, hoe gebruik je het, waar is het lekker in en waar kan het helpen op het gebied van gezondheid. Zodat je vervolgens kan genieten van hun bijzondere eigenschappen.


Basilicum

  • Smaak: Pittig met accenten van munt, anijs en wat kruidnagel.
  • Gebruik: Je kunt zowel de blaadjes als de steeltjes gebruiken. Laat de blaadjes niet te lang meekoken, anders verdwijnt het aroma. Voeg ze pas toe op het einde van de bereiding.
  • Lekker in: Vis- en vleesschotels, Italiaanse gerechten en salades, gerechten op basis van ei, tomaat, gestoomde groenten als courgette en aubergine. Basilicum is ook het basisingrediënt van pesto.
  • Goed voor: De spijsvertering. Basilicum verlicht bovendien hoofdpijn en krampen, en helpt bij slaapstoornissen.
  • Tip: Verscheur de blaadjes in plaats van ze fijn te hakken. Zo blijft de smaak beter behouden.

Bieslook

  • Smaak: Fris, met een fijne uiensmaak.
  • Gebruik: Snijd de bieslook fijn met een scherp mes of een schaar. Verwarm niet op een te hoge temperatuur, anders gaat een groot deel van de smaak verloren.
  • Lekker in: Soepen, sauzen, dressings, salades, aardappel- en eiergerechten, gegrilde vis, schaal- en schelpdieren. Bieslook gaat ook goed samen met kalfsvlees en gevogelte.
  • Goed voor: Je immuunsysteem door het hoge gehalte aan vitamine C. Bieslook is ook een goede bron van vitamine A en B.
  • Tip: Bieslook kun je ook decoratief gebruiken om er rolletjes vlees of vis mee vast te knopen. Dompel de stengels even in kokend water en laat meteen schrikken in koud water. De stengels zijn dan sterker.

Dille

  • Smaak: Tikje zoet, met een lichte anijssmaak
  • Gebruik: Voeg de fijngehakte dille net voor het serveren toe aan je gerecht. Zo komen de smaak en het aroma het beste tot hun recht.
  • Lekker in: Visschotels, bij scampi’s en zalm, bij kip, in salades (zeker als er komkommer bij is) en bij groenten zoals wortels en courgette. Dille gaat ook goed samen met zure ingrediënten als azijn, yoghurt en zure room.
  • Goed voor: Dille heeft een kalmerende werking en is goed voor de spijsvertering.
  • Tip: De stengels van verse dille gaan snel slap hangen. Verwerk het kruid daarom zo snel mogelijk na aankoop.

Munt

  • Smaak: Frisse muntsmaak
  • Gebruik: Gebruik enkel hele blaadjes, de versnipperde blaadjes geven minder aroma en smaak.
  • Lekker in: Zowel zoete als hartige gerechten. Voeg vers gehakte munt toe aan een slaatje met komkommer of tomaten, wortelen en courgette. Ook lekker in combinatie met lamsvlees. Munt combineert ook perfect met aardbei of chocolade.
  • Goed voor: Je spijsvertering en bij maagpijn.
  • Tip: Vries muntblaadjes in ijsblokjes in en gebruik ze in cocktails en zomerse drankjes om deze een feestelijke en frisse toets te geven.

Koriander

  • Smaak: Exotisch, met accenten van citroen en peterselie.
  • Gebruik: Smaak en aroma gaan verloren als je de blaadjes opwarmt. Voeg ze daarom pas toe op het einde van de bereiding. Als je de korianderblaadjes vlak voor gebruik even in koud water dompelt, behouden ze langer hun aroma.
  • Lekker in: Curry- en rijstgerechten, vleesschotels en in de wok.
  • Goed voor: Gewrichtspijnen en bij reumatische klachten. Verse koriander is ook een goede bron van vitamine A.
  • Tip: Korianderzaden hebben een zoete smaak, met accenten van anijs. Ze geven een bijzonder aroma aan visgerechten en schelpdieren.

Tijm

  • Smaak: Doordringend en pittig.
  • Gebruik: Tijm is een typisch stoofkruid, het is samen met laurier en peterselie het basiskruid van een kruidentuiltje. Je mag tijm, net als de gedroogde variant, mee laten koken. Gebruik liever hele tijmblaadjes, voor meer aroma.
  • Lekker in: Ragouts, tomatensauzen en groenteschotels met tomaat, aubergine, champignons en paprika. Ook heerlijk bij gegrild vlees, vis en eieren.
  • Goed voor: De luchtwegen. Drink thee van tijm als je verkouden bent en veel moet hoesten.
  • Tip: Citroentijm is een variant van tijm; de blaadjes ruiken sterk naar citroen. Citroentijm is lekker bij vis, gevogelte en kalfsvlees.

Rozemarijn

  • Smaak: Doordringend, pittig, met een frisse, licht bitterzoete smaak.
  • Gebruik: Je kunt rozemarijn, vers of gedroogd, gewoon mee laten koken, de smaak wordt alleen maar beter. Gebruik het wel met mate, want de doordringende smaak overheerst snel andere ingrediënten.
  • Lekker in: Stoofschotels, marinades, soepen, pasta, bij lamsvlees en kip, en dit zowel vers als gedroogd. Ook heerlijk bij vette vissoorten (zalm, paling), aardappelen, groenten (bonen, spinazie, tomaten) en wildgerechten.
  • Goed voor: Een opgeblazen gevoel. Rozemarijnthee verlicht ook hoofdpijn en gaat vermoeidheid tegen.
  • Tip: Een takje rozemarijn op de kolen van de barbecue zorgt voor een heerlijke geur.

Oregano

  • Smaak: Zoet, pittig en een ietwat scherpe smaak.
  • Gebruik: Verse oregano voeg je pas op het einde van de bereiding toe. Gedroogde kun je laten meekoken.
  • Lekker in: Tomatenschotels, pizza’s, bij gegrilde groenten, in pastagerechten en rijstschotels. Oregano geeft een aparte smaak aan gevogelte en is een ideaal kruid om een marinade van te maken.
  • Goed voor: Je spijsvertering en bij buikkrampen.
  • Tip: Gebruik niet te veel. Enkele blaadjes zijn voldoende om je gerecht op smaak te brengen.

Peterselie

  • Smaak: De rassen van het grove type hebben een wat pittige smaak. Platte peterselie bevat meer smaak dan in vergelijking met krulpeterselie.
  • Gebruik: Krulpeterselie wordt meestal gebruikt als garnering maar is wel eetbaar. Platte peterselie is zowel rauw als verhit een echte smaakmaker.
  • Lekker in: Krulpeterselie vind je vaak terug als garnering bij soepen, salades en aardappel- en vleesgerechten. Gebruik platte peterselie naar eigen smaak in bijvoorbeeld (maaltijd)salades, kruidenkwark, soepen en sauzen.
  • Goed voor: Peterselie helpt allergieën verminderen, ondersteunt je spijsvertering en is effectief tegen een slechte adem.
  • Tip: Bij voorkeur gebruik je de peterselie zo rauw mogelijk, voeg deze daarom altijd op het laatst toe aan je gerecht.

Deel dit artikel: