Boek: Eet beter in 28 dagen

Wil je gezonder, energieker en slanker worden? Dan is het kookboek van huisarts Tamara de Weijer het kookboek dat je zoekt! In haar boek ‘Eet beter in 28 dagen’, beschrijft ze het belang van gezond eten, bewegen en ontspanning. Ze is van mening dat een goede leefstijl een groot effect heeft op onze gezondheid. In plaatst van medicijnen geeft Tamara haar patiënten gezonde recepten: ‘geen pillen, maar paprika!’


Iedereen weet dat diëten bij overgewicht zin heeft, maar Tamara laat inzien dat het niet altijd nodig is. Want als je beter eet, is diëten overbodig. Wanneer je een gezonde levensstijl kunt vasthouden, kan vaak ook het medicijngebruik omlaag of zelfs helemaal achterwege gelaten worden. De hamvraag die ze daarom vaak krijgt is: ‘Wat is gezond?’ Door tegenstrijdige berichten lijkt deze vraag moeilijk te beantwoorden, maar Tamara begint bij het simpele begin; zij legt de focus op groenten en fruit en minimaal gebruik van koolhydraten.


Eigen ervaring

Het boek begint met haar eigen verhaal. Zelf heeft Tamara problemen gehad met een prikkelbare darm en een breder wordende taille-omvang. Eerst dacht ze dat ze alleen moest oppassen met pittig eten en koolzuur, dus liet ze de Thaise curry met cola staan. Toch hield ze last van zeurende buikpijn. Toen ze langs ging bij een collega-huisarts vertelde zij haar dat ze, met haar drukke leven, haar lichaam niet gaf wat het nodig had. Ze besloten haar voeding aan te passen. Ze vertelt wat er tegenwoordig in haar keukenkastjes staat. Dit zijn voornamelijk verse en industrieel weinig bewerkte producten.


Weekmenu’s en recepten

Het boek vervolgt met weekmenu’s en de recepten hiervan. In één oogopslag zie je hoe je jouw week kunt invullen met lekkere gerechten voor je ontbijt, lunch en avondeten waarmee je fitter wordt. Denk bijvoorbeeld aan een zaden- en pittenbrood met frambozenjam als ontbijt, een paddenstoelenterrine als lunch en rucolacitroen salade met zoete aardappelen uit de oven als avondeten.

De snelle, makkelijke en vooral lekkere recepten zorgen ervoor dat iedereen ze kan maken. Handig is ook dat veel recepten te combineren zijn met elkaar. Denk aan verschillende soorten beleg op verschillende broden, of pesto bij verschillende hoofdgerechten. Een boek met veel gezonde weekmenu’s vol variatie. Heel makkelijk dus en vol smaak!


Bestel dit boek

Deel dit artikel: